Ranking sprzedaży samochodów klasy premium za rok 2018
Jak wyglądał rynek sprzedaży nowych samochodów w 2018 roku?
Statystyki wykazują wyraźną, rosnącą tendencję w porównaniu z rokiem 2017 w zakupie salonowych pojazdów klasy premium. Wzrost ten po części był przewidywany z uwagi na zmianę polskich przepisów, dotyczącą fakturowania pojazdów firmowych, które weszły w życie z nowym, 2019 rokiem.
Sedno tkwi w leasingu, a właściwie limitów, które umożliwiają odliczenie pełnych kosztów „jedynie” do kwoty w wysokości 150 000 zł netto. Wcześniej takich limitów po prostu nie było. Dlatego też Grudzień 2018 okazał się wyjątkowym dla dilerów samochodowych miesiącem, w którym zanotowano najwyższą w historii naszego kraju sprzedaż nowych pojazdów segmentu premium.
W roku 2018 sprzedano aż 73 300 prestiżowych samochodów wyższej klasy, które w porównaniu z rokiem 2017, czyli 65 500 pojazdów, stanowi wzrost rzędu 11,91%!
Po jakie marki najchętniej sięgali majętni Polacy?
Chyba każdy, kto choć odrobinę interesuje się motoryzacją, zdołał usłyszeć określenie, że „bez gwiazdy nie ma jazdy”. To ponadczasowe określenie okazuje się wyjątkowo trafne względem zeszłorocznych statystyk, bo to właśnie Mercedes podbił serca Polaków, triumfując na liście sprzedaży samochodów klasy premium w ubiegłym roku.
Jak wyglądała sprzedaż w procentach?
Mercedes - 20 166 sprzedanych egzemplarzy (+ 23,03% względem roku 2017)
BMW – 15 620 sprzedanych egzemplarzy (-2,03% względem roku 2017)
Audi – 14 685 sprzedanych egzemplarzy (+ 10,93% względem roku 2017)
Volvo – 20 456 sprzedanych egzemplarzy (+ 15,09% względem roku 2017)
Lexus – 4 141 sprzedanych egzemplarzy (+ 4,15% względem roku 2017)
Land Rover – 2 008 sprzedanych egzemplarzy (+ 69,74% względem roku 2017)
Mini – 1 981 sprzedanych egzemplarzy (+ 5,65 % względem roku 2017)
Porsche - 1672 sprzedanych egzemplarzy (+ 25,24% względem roku 2017)
Jaguar – 1558 sprzedanych egzemplarzy (+ 153,33% względem roku 2017)
Infiniti – 874 sprzedanych egzemplarzy
Godnym uwagi jest fakt, że marka BMW jako jedyna ze znajdujących się w rankingu pozycji prestiżowych producentów samochodów osobowych, zanotowała spadek sprzedaży swoich pojazdów względem roku 2017, na poziomie -2,03%
TOP 5 najpopularniejszych modeli aut klasy premium w roku 2018
Już wiemy, że zwycięzcą rankingu jest Mercedes, który zawładnął pierwszym miejscem na liście najchętniej wybieranych producentów samochodów segmentu premium. Ale które modele i jakich producentów, zaskarbiły najwięcej serc naszych rodaków?
Bezapelacyjnym liderem okazuje się Volvo i model XC60, który króluje nie tylko w Polsce, ale całej Europie! Mało tego, Volvo XC60 potwierdza swój fenomen stając na czele rankingu już od 9 lat z rzędu! W zeszłym roku sprzedano aż 4353 modele szwedzkiego producenta. Druga na liście jest E-Klasa Mercedesa (3010), trzecia BMW Serii 3 (2796), czwarte miejsce przypadło dla Audi Q5 (2566), a listę TOP 5 zamyka ponownie BMW z Serią 5 (2560).
Warto odnotować fakt, że wedle statystyk rośnie popularność samochodów klasy SUV.
Polska vs Europa
Rynek samochodów klasy premium w Polsce ma się naprawdę dobrze. Zwykło się liczyć, że w Europie Zachodniej 1 na 4 egzemplarze opuszczające salon producenta to samochody wyższej klasy. W Polsce, w roku 2017 wskaźnik ten wynosił 1 do 7, a w roku 2018 1 do 6. Świadczy to o naturalnym dążeniu rynku drogich aut do swoistej równowagi i proporcji w naszym kraju, rodem tej z wysoko rozwiniętych państw Starego Kontynentu.
Godnym odnotowania jest fakt, że sprzedaż ekskluzywnych samochodów Mercedesa w Polsce, sygnowanych logo AMG, podkreślającym sportowy charakter auta stanowi 4 najlepszy wynik w całej Europie! Było to konkretnie 431 egzemplarzy, co w porównaniu do BMW M (312) i Audi RS (270) również odzwierciedla zeszłoroczną dominację Mercedesa na tle konkurencji.